مرجع مقالات خوب

  • ۰
  • ۰

بخشها: پایین دست ، اواسط جریان ، بالادست

مبدل های حرارتی برای انتقال گرما از یک محیط به محیط دیگر استفاده می شود. این کندانسور پلیت  رسانه ها ممکن است یک گاز ، مایع یا ترکیبی از هر دو باشند. محیط ممکن است برای جلوگیری از اختلاط توسط یک دیواره جامد جدا شود یا در تماس مستقیم باشد. مبدلهای حرارتی می توانند با انتقال گرما از سیستمهایی که نیازی به سیستمهای دیگر ندارند و می توانند به طور مفید استفاده شوند ، بهره وری انرژی سیستم را بهبود می بخشند.

به عنوان مثال ، گرمای اتلاف شده در اگزوز توربین گازی تولید کننده الکتریسیته می تواند از طریق مبدل حرارتی برای جوشاندن آب جهت هدایت توربین بخار برای تولید برق بیشتر انتقال یابد (این مبنای فن آوری توربین گاز ترکیبی است).

یکی دیگر از موارد معمول استفاده از مبدلهای حرارتی ، پیش گرم کردن سیال سردی است که به سیستم فرآیند گرم شده با استفاده از گرمای مایع گرم خارج شده از سیستم وارد می شود. این باعث کاهش انرژی ورودی لازم برای گرم کردن سیال ورودی به دمای کار می شود.

برنامه های خاص برای مبدل های حرارتی عبارتند از:
با استفاده از گرمای سیال گرمتر ، مایعات خنک کننده را گرم کنید
خنک کردن مایعات داغ با انتقال حرارت آن به مایعات خنک کننده
جوشاندن مایعات با استفاده از گرمای سیال گرمتر
جوشاندن یک مایع در حالی که یک مایعات گرمتر را متراکم می کند
چگالش مایعات گازی توسط مایع خنک کننده [Ref 1]
مایعات درون مبدل های حرارتی معمولاً به سرعت جریان می یابند ، هیت اکسچنجر صفحه ای جوشی  تا انتقال گرما از طریق همرفت اجباری را تسهیل کنند. این جریان سریع منجر به کاهش فشار در مایعات می شود. بازده مبدل های حرارتی به میزان انتقال حرارت آنها نسبت به افت فشار وارد شده اشاره دارد. فن آوری مبدل حرارتی مدرن در حالی که انتقال حرارت را به حداکثر می رساند و اهداف طراحی دیگر را تحمل می کند ، مانند تحمل فشارهای زیاد سیال ، مقاومت در برابر رسوب و خوردگی و اجازه تمیز کردن و تعمیرات ، فشار را به حداقل می رساند.

برای استفاده م exchanثر از مبدلهای حرارتی در یک تأسیسات چند فرآیندی ، جریانهای گرما باید در یک سطح سیستم در نظر گرفته شوند ، به عنوان مثال از طریق "تجزیه و تحلیل خرج کردن" [درج لینک به صفحه تجزیه و تحلیل خرج کردن]. نرم افزار ویژه ای برای تسهیل این نوع تجزیه و تحلیل ، و شناسایی و جلوگیری از شرایطی که باعث تشدید رسوب مبدلهای حرارتی می شود وجود دارد (مطالعه مطالعه موردی 1).

کاربرد فناوری
مبدلهای حرارتی در انواع مختلفی از ساخت و ساز موجود است که هرکدام مزایا و محدودیتهای خود را دارند. انواع اصلی مبدلهای حرارتی عبارتند از:

Shell & Tube - متداول ترین نوع طراحی مبدل حرارتی شامل چینش موازی لوله ها در یک پوسته است [شکل 1]. یک مایع از طریق لوله ها جریان دارد و مایع دیگر از طریق پوسته بر روی لوله ها جریان می یابد پلیت بریز . لوله ها ممکن است در پوسته چیده شوند تا جریان موازی ، جریان متقابل ، جریان متقاطع یا هر دو امکان پذیر باشد. مبدلهای حرارتی همچنین ممکن است به صورت چینش لوله در آرایشهای تک پاس ، چند گذر یا لوله U توصیف شوند. این نوع مبدل به دلیل ساختار لوله ای ، می تواند فشارهای زیادی را تحمل کند. مبدل ممکن است یک یا دو سر روی پوسته داشته باشد و چندین نازل ورودی ، خروجی ، دریچه و تخلیه داشته باشد [Ref 2].

 

https://www.ipieca.org/resources/energy-efficiency-solutions/efficient-use-of-heat/heat-exchangers/

 

  • ۰۰/۰۴/۰۹
  • علیرضا شمسی پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
/*alireza*/ https://antalyatournet.ir https://asooweb24.ir https://awat-piano.ir https://azinplastisatis.ir https://best-agahi.ir https://bia-mooz.ir https://ceplus.ir https://chareju.ir https://ceplus.ir https://coffee-akajho.ir https://dbaportal.ir https://donyayeh-zaban.ir https://dr-shafie.ir https://es-services.ir https://eslamshahr-ma.ir https://estarabadnews.ir https://fa-eset.ir https://foritarjome.ir https://gallery-car.ir https://ghazaeigallery.ir https://glasses-rybn.ir https://goto-piano.ir https://highlightbeauty.ir https://ig-home.ir https://ipgconference.ir https://isconference.ir https://koogel.ir https://kyokushins.ir https://mobilemahdis.ir https://mofidtat.ir https://my-piano.ir https://nazaristone.ir https://nikansefile.ir https://noorekarime.ir https://ofoghchat.ir https://oghan.ir https://on-tic.ir https://osatcarton.ir https://patogh-dl.ir https://pianoofficial.ir https://proje-negar.ir https://rasa-piano.ir https://razi-tajhiz.ir https://robbazar.ir https://salam-salamaati.ir https://tabriizmusic.ir https://talebmanshadipoor.ir https://tarheno1.ir https://tehranfurniture.ir https://travel-piano.ir https://villadarbast.ir https://visa-piano.ir https://zojkhob.ir https://zojsalem.ir https://zoudnews.ir